Har du lurt på hva de forskjellige merkeordningene betyr?

Fairtrade, Debio-godkjent, Nyt Norge, Ø-merket og anbefalt av LHL…
Det er lett å miste oversikten i floraen av offentlige og bransjedrevne merkeordninger som møter forbruker i butikkhyllene. Her følger en oversikt de merkene som er i bruk for å klassifisere ulike typer kaffe.

fcm_cmyk_pos_svart-r
Fairtrade 

Fairtrade er en internasjonal merkeordning for rettferdig handel med jordbruksprodukter fra fattige land. Det betyr at varer merket med Fairtrade-symbolet kommer fra plantasjer og kooperativer som er organisert av selvstendige bønder, og som er sertifisert etter en standard for inntekt, arbeidsforhold og grunnleggende rettigheter, samt miljøvennlig produksjon. Det er sertifiseringsorganisasjonen FLO-CERT som kontrollerer at standarden overholdes.

Les mer om Fairtrade Norge her.

utz-logo1
UTZ Certified     

UTZ Certified er en internasjonal merkeordning for blant annet kaffe, te og kakao. UTZ-sertifisering skal sikre sporbarhet, bærekraftig jordbruk og bedre lønns- og arbeidsvilkår hos produsentene.

Les mer om UTZ sitt arbeid her.

Rainforest
Rainforest Alliance CertifiedTM   

Rainforest Alliance CertifiedTM er merkeordningen til den internasjonale non-profit-organisasjonen Rainforest Alliance for produkter som kaffe, te, bananer og kakao. Merket indikerer at produksjonen imøtekommer strenge krav til miljøhensyn og sosialt ansvar.

Les mer om Rainforest Alliance CertifiedTM her.

debio-logo
Debio     

Ø-merket er det synlige beviset for at produksjon og produkter er kontrollert og godkjent av Debio. Debio har et nasjonalt og internasjonalt regelverk som gir retningslinjer for å godkjenne Ø-merket i profileringen av økologiske produkter. Debio samarbeider med IFOAM (International Federation of Organic Agricultural Movement), som er en internasjonal organisasjon dedikert til arbeidet med å trygge og fremme økologisk produksjon på global basis.

Les mer om Debio-ordningen her.