Kaffeentusiasme til folket

Cathrine Larsen på stand for Joh. Johannson Kaffe

Cathrine Larsen i Joh. Johannson Kaffe delte ut smaksprøver på nitrokaffe til nysgjerrige besøkende på Trondheim Kaffefestival. Foto: Sjo og Floyd

Festivalen ble arrangert i forbindelse med NM i kaffe 2019. Mange trøndere tok seg turen for å lære mer om kaffens spennende verden.

 

Arrangementene foregikk på E.C. Dahls Arena, det gamle tapperiet til E.C. Dahls Bryggeri. På Kaffens marked fikk de besøkende blant annet anledning til å smake kaffe fra en rekke brennerier. Festivalen hadde også flere foredrag og seminarer på plakaten, i tillegg til et uoffisielt VM i kokekaffe.

Mange brennerier på kaffekartet

Norge har fått en stor flora av kaffebrennerier de senere årene, fra nord til sør. Et utvalg av disse var til stede med kaffe og kunnskap; både små, mellomstore og store brennerier med ulik fartstid i bransjen. Ikke minst var kaffebrenneriene i Trøndelag godt representert.

De mindre bryggeriene har bidratt til en økt interesse for «spesialkaffe», som kan skilles fra «tradisjonell» norsk kaffe ved at den ofte er lysere brent, gjerne med en fruktig og syrlig smak. På markedet var det mange muligheter for å oppleve det store mangfoldet i kaffens verden.

Anders Fretheim fra Tim Wendelboe fortalte for øvrig at han har merket en økt interesse for god kaffe i restaurantmarkedet.

Nitrokaffe på Joh. Johannson Kaffes stand

På Kaffens marked hadde Joh. Johannson Kaffe stand med Coffee of the World. Der fikk de besøkende se det brede utvalget av kaffe i Coffee of the World-serien. Ikke minst fikk de sjansen til å smake på nitrokaffen fra Joh. Johannson Kaffe, som er en kaldbrygget kaffe tilsatt nitrogen. Cathrine Larsen forteller at de fleste var positive til smaksopplevelsen, men at noen rynket på nesen over kald kaffe.

– Flere kommenterte at de har sett eller smakt nitrokaffe i utlandet, og syntes det var gøy å se det her.

Verdensmester i kokekaffe

Under festivalen ble det arrangert et uoffisielt VM i kokekaffe. Vinneren ble Einun Skorem fra Øver-Bakken Kaffebrenneri i Inderøy. Han vant også i 2017, da konkurransen ble arrangert for første gang. Langøra Kaffebrenneri på Stjørdal sto for konkurransekaffen.

Foredrag og workshops

I tillegg til Kaffens marked var det mulig å få med seg flere interessante workshops og foredrag. Artist Venke Knutson fortalte om «Skravlekoppen», en kopp som inviterer til samtaler mellom fremmede på serveringssteder, og som på den måten skal motvirke ensomhet.

Jonas W. Andersen fra NorgesGruppen snakket om skiftet fra opplevelsesøkonomi til såkalt transformasjonsøkonomi; produkter og konsepter må gi en merverdi for kunden utover en opplevelse.

Kaffe er svært komplekst når det gjelder smak og aroma. Smakshjulet for kaffe gir et felles sensorisk språk, og en workshop i regi av Nordic Approach utfordret sensorikken til deltakerne; ville de kjenne igjen smaken av eple eller blåbær i kaffen? En workshop i regi av Solberg & Hansen handlet om te; hva er egentlig te, og hva skiller te fra hverandre? Hvordan påvirkes smakene av varme og dosering? Et foredrag tok for seg jakten på det svarte gullet – hvordan går man til verks for å finne verdens beste kaffe?

Tyrkisk kaffe og rosa sjokolade

På markedet fikk man anledning til å se hvordan tradisjonell tyrkisk/gresk kaffe blir laget, og etterpå fikk man selvsagt smake. Rosa sjokolade hadde også funnet veien til markedet. Denne sjokoladen fra den sveitsiske leverandøren Barry Callebaut kalles for Ruby, og ble omtalt på SMAKmagasinet.no som en av de hotte ingrediensene som utpekte seg under Culinary Congress i London i 2018.