Nyttige tips til sommersesongen

Nyttige tips til sommersesongen

Ole Wiggo Lian gir deg nyttige tips til sommersesongen.
– Kaffe er en av de mest lønnsomme varegruppene man har i serveringsbransjen. Jobber du målbevisst med kaffe som produkt, gir det derfor god uttelling på bunnlinjen, sier key account manager Ole Wiggo Lian i Joh. Johannson Kaffe AS.

– Det bør man være ekstra oppmerksom på i sommer, hvor mange er beredt til å betale godt for kvalitetskaffe. Du bør ha en fristende kaffemeny som gjør litt ekstra ut av den spennende ferskvaren som kaffe er.- Vi tilbyr mange gode kvalitetsblandinger som for eksempel Evergood og Farmers Fairtrade. I tillegg har vi bl.a. Coffee of the World-serien med hele bønner som gir fantastiske muligheter til å skape hyggelige kaffeopplevelser for gjestene.

Kverner du bønnene selv, så får du en liflig aroma på kjøpet, fremhever Ole Wiggo. Det er ikke så veldig komplisert å tilby kundene en større bredde i kaffeutvalget. Det handler mye om å kommunisere ut til kundene at man tilbyr noe mer enn «vanlig» kaffe. Og vil du ha tips og råd til hvordan man legger opp en mer omfattende kaffemeny, så er det bare å ta kontakt med Joh. Johannson Kaffes konsulenter.

Kopp eller kanne?

– Tenk bare på forskjellen mellom det å selge en kanne istedenfor en kopp med kaffe til en gjest! Det gir et betydelig kronebeløp i merverdi. Men da må man også ha en meny som tilbyr dette, understreker Ole Wiggo. – Interessen for presskannekaffe økende i mange land. Manuell trakting er også noe som gir deg kontroll over bryggingen. Flere serveringssteder har innført manuell brygging og med stort hell. Forklaringen på det er at man får en meget god kvalitet med denne tilberedningsformen.

Husk på at det skal lite til å ha dette som et av tilbudene i menyen. Samtidig kan det ha en meget positiv innvirkning på omsetningen! Spør oss derfor til råds om hva som kan gjøres med din meny for å øke salget, sier Ole Wiggo Lian.

Husk at kaffe er ikke bare kaffe. Det er ofte undervurdert hvor mye kaffeopplevelsen betyr for gjestene dine.
Kaffen er gjerne det siste som blir servert, og er den dårlig er det den opplevelsen gjesten sitter igjen med når de forlater ditt serveringssted. 

Budapest world of coffee
Foto: Ole Wiggo Lian