Har du lurt på hva de forskjellige merkeordningene betyr?

Merkeordninger

Fairtrade, Debio-godkjent, Nyt Norge, Ø-merket og anbefalt av LHL…
Det er lett å miste oversikten i floraen av offentlige og bransjedrevne merkeordninger som møter forbruker i butikkhyllene.
Her følger en oversikt de merkene som er i bruk for å klassifisere ulike typer kaffe.

Fairtrade         fcm_cmyk_pos_svart-r

Fairtrade er en internasjonal merkeordning for rettferdig handel med jordbruksprodukter fra fattige land. Det betyr at varer merket med Fairtrade-symbolet kommer fra plantasjer og kooperativer som er organisert av selvstendige bønder, og som er sertifisert etter en standard for inntekt, arbeidsforhold og grunnleggende rettigheter, samt miljøvennlig produksjon. Det er sertifiseringsorganisasjonen FLO-CERT som kontrollerer at standarden overholdes.

Les mer om Fairtrade Norge her

UTZ Certifie      utz-logo1


UTZ Certified er en internasjonal merkeordning for blant annet kaffe, te og kakao. UTZ-sertifisering skal sikre sporbarhet, bærekraftig jordbruk og bedre lønns- og arbeidsvilkår hos produsentene.

Les mer om UTZ sitt arbeid her

Rainforest        rainforest-logo
Alliance Certified 

Rainforest Alliance Certified er merkeordningen til amerikanske Rainforest Alliance for produkter som kaffe, te, bananer, sjokolade og trevirke. Merket indikerer at det er tatt særskilte bærekraft- og miljøhensyn under produksjonen.

Les mer om Rainforest her

 

Debio             debio-logo


Ø-merket er det synlige beviset for at produksjon og produkter er kontrollert og godkjent av Debio. Debio har et nasjonalt og internasjonalt regelverk som gir retningslinjer for å godkjenne Ø-merket i profileringen av økologiske produkter. Debio samarbeider med IFOAM (International Federation of Organic Agricultural Movement) som er en internasjonal organisasjon dedikert arbeidet med å trygge og fremme økologisk produksjon på global basis.

Les mer om Debio-ordningen her